banner ad

MODERNO DOBA I RAZVODI BRAKOVA

| 09/03/2018

22531

U posljednje vrijeme mnogo je onih koji prepričavaju šta se to kod nas dešava pa se mladi ljudi sve više rastavljaju od svojih žena i tako poimenice nabrajaju svu samu elitu koja ekstra dobro živi u današnjem vremenu.

Harmoničan i skladan bračni život želja je svakog muškarca i žene. Međutim, bračnu sreću nije dovoljno samo željeti nego supružnici moraju uložiti velike napore u postizanju i očuvanju bračnog sklada. U svakom braku neminovno postoje trenuci u kojima se naruši bračni sklad, ali tajna sretnog i skladnog braka krije se u uspješnom prevazilaženju bračnih iskušenja i nesuglasica. Nijedan brak nije pošteđen kriza i nesuglasica, stoga je neophodno pripremiti se za takve trenutke i reagirati u skladu sa islamskim propisima. U trenucima bračne krize ishitreno davanje ili traženje razvoda braka, najgore je moguće rješenje.

Jedna od temeljnih postavki u prevazilaženju bračne krize nalazi se u ajetu Uzvišenog Allaha: ”…A ako prema njima nepoželjnost osjetite, moguće je da nešto ne volite u čemu je Allah veliko dobro dao!” (En-Nisa, 19) U ovom ajetu supružnicima se ukazuje na pozitivan bračni odnos i sugerira da prelaze preko međusobnih grešaka, jer vjernik u svakoj situaciji nastoji naći opravdanje, dok dvoličnjak traži pogreške. Zato je potrebno ne usmjeravati se na svaku grešku i propust supružnika, naročito u trenucima ljutnje i afekta. Opraštanje i prelaženje preko grešaka osnova je izgradnje skladnog bračnog života, a u tome će svakako pomoći i činjenica da na ovome svijetu ne postoje bezgrješni ljudi ili ljudi koji čine samo dobro.

U današnjem vremenu dominira trend razvoda brakova i to je očigledna činjenica koju nije potrebno potvrđivati statističkim podacima. Naime, prilikom bračnih nesuglasica mnogi vjernici ”zaobilaze” Kur’anske bračne propise, neki zbog neznanja, a neki zbog strasti, postupajući po svom nahođenju i nanoseći tako nepravdu kako sebi tako i bračnom drugu i potomstvu. U trenucima ljutnje čovjek reagira ishitreno i izgovori riječi kojima se rastavlja brak, a kasnije zažali zbog toga, jer to su riječi koje šejtan voli, a vjernici ne vole.

Ovakvo postupanje dovelo je mnoge žene i djecu u nezavidnu poziciju, razrušilo muslimanske domove, prekinulo rodbinske veze i razdvojilo voljene!

Ove riječi su brze i lahke za izgovor, ali njihove su posljedice jake i teške. Da, upravo riječi rastave braka izazivaju ovako nesagledive posljedice! Stoga, svakom potencijalnom rušitelju braka savjetujemo da zastane i preispita se u trenutku kada zausti da izgovori ove riječi: Da li si dobro razmislio šta je rastava braka? U čemu je problem? Da nisi ti problem?

U situaciji kada savjetovanje i strpljenje ne mogu polučiti pozitivne rezultate, propisano je kako Kur’an nalaže: “A ako se bojite razdora između njih dvoje, onda pošaljite jednog suca iz njegove, a jednog iz njene porodice. Ako oni žele izmirenje, Allah će ih pomiriti!…” (En-Nisa, 35)

U situaciji kada se iscrpe sva sredstva i načini za izmirenje supružnika, islam je propisao talak – razvod, kao jedan od zadnjih načina za rješavanje bračnih problema koji se ne mogu riješiti na drugi način.

Propisi vezani za razvrgavanje bračne veze su određeni i jedinstveni, te kao takvi nisu prepušteni na volju ljudima, da oni postupaju po svom mišljenju i naravi. Propisi rastave braka su propisani u Kur’anu i sunnetu Allahovog Poslanika, a.s., pa ako se musliman drži tih propisa prilikom sklapanja i razvrgavanja bračne veze, imat će dobar život, zato što poštivanje i ispravno držanje do Allahovih propisa vodi ka pravom rješavanju svih problema. Kaže Uzvišeni Allah: ”A ko je od Allaha bolji sudija narodu koji čvrsto vjeruje?” (El-Maide, 50)

Dakle, svako postupanje koje se suprotstavlja Allahovim propisima o razvodu braka pogrešno je i upropaštavajuće. Što se tiče propisa vezanih za rastavu braka, možemo izdvojiti sljedeće:

●  Islam je odredio vrijeme kad se može dati rastava braka, onemogućivši tako muslimanu da se rastavlja od supruge kada hoće. Mudrost ovog propisa ogleda se u sprečavanju ishitrenih i nepromišljenih postupaka i postavljanju jasnih granica.

●  Razvod braka validan je u određeno vrijeme, a to je u čistoći nakon menstruacije u kojoj nije imao odnos sa suprugom. To je period (čistoće) za koji je Uzvišeni Allah naredio da se žene u njemu puštaju, kao što kaže Uzvišeni: “O Vjerovjesniče, kad htjednete žene pustiti, vi ih u vrijeme kad su čiste pustite, i brojte (to) vrijeme i Allaha, Gospodara svoga se bojte. Ne izgonite ih iz kuća njihovih, a ni one neka ne izlaze, osim ako očito sramno djelo učine. To su Allahovi propisi. Onaj koji Allahove propise krši, sam sebi nepravdu čini. Ti ne znaš, Allah može poslije toga priliku pružiti.” (Et-Talak, 1)

Ako se muž rastavi od žene u periodu čistoće kad je imao odnos sa njom, u tom slučaju postoji mogućnost da je žena ostala trudna, pa da joj se period pričeka produži dok se ne porodi, a muž je ne želi i tako se nanese šteta i njemu i njoj. Shodno tome, mužu je zabranjeno da se rastavi od žene u vremenu čistoće u kojoj je imao odnos sa njom i zabranjeno mu je da je rastavi u periodu kada ima menstruaciju. U ovim propisima ima mnogo mudrosti i pravde, jer je Stvoritelj ovim propisima spriječio ishitrenost i uzeo u obzir našu prirodu.

●  Isto tako, Uzvišeni Allah zabranio je poigravanje sa rastavom braka i da se izgovori više rastava braka jednom riječju, npr. da joj kaže: ”dajem ti tri razvoda”. Uzvišeni Allah kaže: “Puštanje (žene) je dva puta, nakon čega se ili uz dobro zadržava, ili na lijep način razvod daje!…” (El-Bekare, 229.)

Što znači, jedan razvod braka nakon drugog, jer može se desiti da je vrati nazad, kao što kaže Uzvišeni: ”…ti ne znaš, Allah može poslije toga priliku pružiti”. (Et-Talak, 1)

Može se desiti da je razvod braka bio ishitren pa da nakon toga zažali i promijeni stanje sa Allahovom pomoći. Dakle, kad završi prvi ‘iddet (priček), tek onda muž može dati ženi drugi razvod. Nakon prvog vraćanja žene, može se dogoditi da se ponovi neka greška sa njegove ili njene strane, tako da opet rješenje potraže u razvodu i tako i postupe. Nakon drugog razvoda, ako odluče da ponovo stupe u bračnu zajednicu i pokaže se da ni tada ne mogu ostati u braku, nakon trećeg razvoda zabranjeno im je da se ponovo vjenčaju osim ako bi se žena udala za drugog pa on preseli na ahiret ili se razvedu tek tada bi ona mogla ponovo da se uda za njega.

U pogledu razvoda braka musliman ne smije biti nemaran, niti se poigravati, jer će razvod braka nastupiti bez obzira bilo to izrečeno u šali ili zbilji. Kaže Allahov Poslanik, a.s.: “Tri su stvari ozbiljne i u šali: brak, razvod i vraćanje (žene).”

Nažalost, mnogi muslimani su nemarni prema ovom propisu i često znaju izgovoriti riječi rastave braka u šali, a onda se ponašati kao da se nije ništa ni desilo. Takvi postupci, dovode do velikih grijeha, poput bluda i nelegitimnosti potomstva, zato vjera nije lakrdija.

Onaj ko se razvede, ne treba da se nakon razvoda ponaša neprijateljski, pogotovo ako ima djecu koja često u takvim situacijama postanu sredstvo preko kojeg se ”ratuje”. Tako jedno drugom ne daju djecu iako je u islamu propisana hadana (čuvanje i briga oko djeteta). Bez obzira na razvod braka koji se desio, djecu treba podsticati na pomaganje u dobru, a ne da djeca budu žrtva svađe koja se desila među bivšim supružnicima.

O ovim propisima svaki supružnik mora obavezno razmisliti i primijeniti ih u situaciji kada dođe do razvoda, povodeći se za Allahovim riječima: ”…I ne zaboravite da jedni prema drugima dobri budete! Allah doista vidi što vi radite.” (El-Bekare, 237)

Molim Uzvišenog Allaha da nam podari mudrost i da ne budemo ishitreni u svojim postupcima! Amin!

Imam Hadži Ibrahimove džamije Vedad ef. Limo

Objavljeno u: Hronika

Komentari zatvoreni.